Kromě odpočinku, koupání a možnosti navštívit mnoho historických památek nás lákala tato oblast velikou škálou sportovního vyžití.

Pro cyklistiku a biketreking jsou zde ideální podmínky a skvělé cyklostezky. Sever jezera obklopený vysokými horami je pro své příznivé povětrnostní podmínky vyhledáván k windsurfingu a jachtingu. Lze provozovat horolezectví, paragliding či pěší turistiku. Navíc Italové mají psy rádi. Pokud je někde pro psy vstup zakázán (například část pláže), je toto místo označeno patřičnou značkou s piktogramem přeškrtnutého psa, případně značkou s upozorněním, že je vstup se psem povolen jen na vodítku a musí se po něm uklízet. Pes na vodítku může prakticky kamkoliv.

Vyjížděli jsme po čtvrté hodině ranní a pro mne bylo docela příjemné cestovat za světla a pozorovat krajinu. Náš čínský chocholatý pes Krejg nemá s jízdou autem problémy, stulí se do klubíčka a spí. Jeli jsme s přestávkami asi 10 hodin přes Německo a Rakousko (Regensburg, Mnichov, Innsbruck, Trento). V Rakousku je třeba počítat s desetidenní dálniční známkou, v Itálii se platí poplatky za průjezd dálnicí. Pes musí mít platný pas a očkování.

Plynule jsme se přesunuli až na místo, tedy do kempu Baia Verde na jihozápadě jezera Garda a ubytovali se na týden v mobilehomu, což je takový kompletně vybavený domeček s příslušenstvím a terasou.  Netušila jsem, že i kempy mohou mít své označení kvality, tento kemp je čtyřhvězdičkový.  Zaplavat si můžete v krásném venkovním bazénu, posedět v restauraci, najdete zde obchod, hřiště na plážový volejbal, dětský koutek. Pro návštěvníky se stany a karavany je k dispozici skvěle vybavené moderní sociální zařízení se sprchami, fény, pračkami prádla.

Kolem pěti jezer

Od největšího italského jezera Garda, ležícího na severu země v nadmořské výšce 65 m, se druhý den vydáváme na celodenní výlet vstříc bílým Dolomitům a tyrkysovým jezerům. Po západním pobřeží jedeme směrem na Riva del Garda, kolem vodopádů Varone k  jezeru Tenno. Opravdu je tu nádherně tyrkysová voda. Krejg vítá procházku kolem jezera, kde potkáváme několik dalších pejsků. Navštívit lze i středověkou vesničku Canale.  Autem směřujeme přes Fiavé – magické městečko s archeologickými nálezy tzv. kolových (kůlových) staveb – k jezeru Molveno v nadmořské výšce 873 m. Upravená oblázková a travnatá pláž a zelenomodrá hladina jezera, ve které se zrcadlí horské velikány, nás a Krejga pobízí k delší procházce. Nedaleké lyžařské centrum Andalo rovněž stojí za prohlídku. I v létě se dá odtud vyjet několika lanovkami na vrcholky okolních hor. Pokračujeme dál údolím plného vinic Valle dei Laghi. Neodoláme vycházce a prohlídce zrekonstruovaného románského hradu u jezera Toblino. Poslední jezero, ke kterému směřujeme širokou panoramatickou cestou je Lago di Cavedine.  Na jeho březích můžeme nalézt léčivku yzop lékařský.

Sirmione a Římské lázně

Čtyři kilometry dlouhý poloostrov Sirmione leží na jihu jezera Garda a cesta z kempu tam trvá 40 minut autem. Zaparkujeme na velikém placeném parkovišti těsně před branou do starého města. Dál pokračujeme pěšky s pejskem na vodítku. Velmi rozsáhlé a zachovalé centrum obehnané vysokými hradbami s pevností Scaligerů ze 13 století, přístav, náměstíčka, kamenné uličky, zbytky římských lázní, to vše je atraktivním cílem turistů. Na samé špičce poloostrova se nachází největší a nejdůležitější římská vila a lázně v severní Itálii Grotte di Catullo (Calullovy jeskyně, jinak také Římské lázně), kam vás bohužel s pejskem nepustí dál. Vila a lázně byly vystavěny v době od 1. století př. n. l. do 1. století a rozkládá se na ploše téměř dvou hektarů.

Monte Baldo

Autem jsme vyrazili poměrně brzy, už v sedm ráno. Rozhodli jsme se pro cestu podél západního pobřeží nahoru k severnímu konci jezera (silnice vedou částečně ve skále) přes Riva del Garda a odtud po východní části pobřeží. Cílem naší cesty je malebné městečko Malcesine, odkud vyjedeme lanovkou na pohoří Monte Baldo. Zaparkujeme v podzemní garáži (alespoň nebude tak rozpálené auto, jako kdyby stálo celý den na slunci) a jdeme si koupit jízdenky.

Pes musí mít pro cestu lanovkou náhubek a být na vodítku. S jedním přestupem nás lanovka vyveze do výše téměř 1800 m asi za 20 minut. Vyjet nahoru mohou i cyklisti s koly a paraglidisti.

Procházíme se po hřebenu a těšíme se výhledem na všechny strany; vidíme pasoucí se krávy s cinkajícími zvony na krku a kozy vítající turisty hned po výstupu z lanovky, dokonce pozorujeme hlasité sviště. Možnost se proběhnout Krejg velmi ocenil a jeho radost z volného pohybu neznala mezí. V té svobodě pohybu neuvěřitelně okřál a byl šťastný.

Dolů se vracíme zpět lanovkou a nenecháme si ujít prohlídku středověkého města Malcesine s jeho opevněním ze 13. století a středověkým hradem Castello Scaligero. Na jednom z kamenných náměstíček nás zláká posezení v pizzerii a posloucháme skvělou hru na housle pouličního umělce. V obchodě koupíme červené víno místní produkce, olivy a olivový olej. Zpět do kempu jsme navečer dojeli po východním pobřeží, takže jsme objeli celé jezero.

Manerba

Dopoledne trávíme u jezera; sladká, teplá, čistá a voňavá voda, hřejivé slunce a my máme nápad půjčit si šlapadlo. Nalodíme se i s Krejgem, který se tváří jako rodilý námořník. Kolem ostrůvku San Biágio je vody sotva po pás a tak pozorujeme skrz průhlednou vodu kamenité dno. Sbírám si kameny, které mě oslovily, kameny já mám moc ráda. Odpoledne jedeme na nedaleké historické místo na skále Rocca di Manerba, jež bylo osídleno téměř nepřetržitě od mladší doby kamenné až do 16. století. Je to turistická atrakce s překrásným výhledem na okolí. Ze skály je vidět i poloostrov Sirmione. Chvíli trvá, než najdeme směr a prokličkujeme se cestičkami k parkovišti a k museu pod skálou. Ten prudký výšlap nahoru se nám vyplatí. Na vrcholu se tyčí obrovský kovový kříž, který je v noci osvětlen. Naskýtá se nám úchvatný výhled na jezero a do kraje pod námi; s křížem nad sebou, s odkrytou historií pod nohama, dohlédneme až k našemu kempu. Krejg absolvuje výstup po kamenech pochopitelně s námi a očmuchává ještěrky. A že jich tam bylo! Úplný ještěrčí ráj.

Týdenní pobyt v Itálii si zpestřujeme koupáním v jezeře a výlety po blízkém i vzdálenějším okolí. A protože nám dovolená utekla rychle a nestihli jsme navštívit všechna plánovaná místa na Gardě, slíbili jsme si, že se sem příští rok opět vrátíme.